Skip to content

Release Notes

December 2024

 

Om denne release

Frigivet - 10. december 2024
Versionen er bygget på:

  • Microsoft Dynamics 365 Business Central, 25.1 (min. release 24.5)
  • LS Central, 25.1 (min. release 24.5)

FaVa 1.0.20241210.11

Indhold

Sæt/fjern flueben på farve ved tilføjelse af sæson:
Ved tilføjelse af sæson til en vare er det nu muligt at vælge "Sæt/fjern flueben" ved valg af farver. På den måde er det nu hurtigere at få markeret farverne for tilvalg til sæsonen, og dette specielt hvis der er mange farver tilknyttet varen.

Antal kolonner i salgs-/købsmatrix:

I FaVa Opsætning er der under oversigtspanelet ”Matrix håndtering” lavet et nyt felt kaldet ”Antal kolonner i salgs-/købsmatrix”. Feltet vil default blive sat til ”12”, som er identisk med det antal kolonner, der har været vist til nu. Værdien kan som minimum sættes til ”2” og som maksimum til ”32”.

Ændring af forventet modtagelsesdato på købsordrelinjer:

Det har indtil videre været sådan, at hvis "Brug FaVa Containerstyring" var aktiveret i FaVa Opsætning, så kunne man ikke ændre den forventede modtagelsesdato på en købsordre uden tilknyttet container via felterne ETA og ETD på købsordrehovedet. Dette er nu ændret, så selvom containerstyringen er aktiveret, så vil man kunne ændre den forventede modtagelsesdato på købsordren via felterne ETA og ETD på købsordrehovedet, men dog kun hvis samtlige linjer på købsordren ikke har et containernummer tilføjet.

Ny funktion på varekortet - Variant efter Lokation:

Siden "Variant efter Lokation”, hvor man kan se (og filtrere) på hvilke lokationer, at varer i forskellige farver og størrelser er placeret, kan nu tilgås via vareoversigt og varekort:
- I vareoversigten er den placeret i båndet under "Relateret - Disponering - Variant efter Lokation"
- På varekortet er den placeret i båndet under "Relateret - Disponering - Variant efter Lokation"


Mere information på FaVa vareerstatningslinjer:

Eftersom ”FaVa Vareerstatning” også giver mulighed for at kørslen kan anvendes til at slette salgsordrelinjer med udestående antal, der ikke kan leveres, er der opstået et behov for, at man også kan se "Udestående antal" i erstatningskladden. Feltet ”Udestående antal” er derfor tilføjet på siderne:
- Erstatningslinjer (XTEFVReplacement Lines)
- Specifikation (XTEFVReplacementSpec)


Mere information på købsordrelinjer og købslinjer:
Ligesom vi på salgsordrelinjer i dag kan se feltet "Udest. lagerantal" baseret på lagerleverancer, har vi nu tilføjet det tilsvarende felt på købssiden "Udest. mængde på lager (basis)” baseret på lagerstedsmodtagelser på siderne:
- Købsordrelinjer (XTEFVRetail PO Subpage)
- Købslinjer (Purchase Lines)


Muligt at ændre lokationskode på salgsordrelinjer med indkøbskode:

Det har hidtil været sådan, at det ikke er muligt at ændre lokationskode på salgsordrelinjer, der har påført en indkøbskode, og som derfor enten er ”Direkte levering” eller ”Special ordre”, og som har fået påført et antal.
Både ”Direkte levering” og ”Special ordre” er i dag kendetegnet ved, at der ikke udføres disponibeltjek i FaVa, da der vil blive tilknyttet en købsordre, som er 1:1 med salgsordren.
Vi har derfor nu valgt at åbne op for, at man kan ændre lokationskoden på salgsordrelinjen, hvis indkøbskode med markering i enten "Special ordre" eller "Direkte levering" allerede er sat på linjen, og dette selvom der er angivet antal på linjen. Dette gælder dog kun så længe, at der ikke er knyttet en købsordrelinje til salgsordrelinjen.
Info! Vælger man at fjerne indkøbskode fra salgsordrelinjen efterfølgende, bliver man bremset, og der vil komme en notifikation om, at det ikke er tilladt, når antal allerede er indtastet på linjen!

Fixes

Automatisk sletning af lagerleverance efter bogføring:

Udfordring: Hvis en lagerleverance blev bremset af et problem under bogføringen, så blev dokument utilsigtet slettet uden at blive bogført. Dette resulterede i, at salgsordren stadig havde udestående antal, og at den dermed kunne blive sendt til pluk igen, selvom det fysiske pluk af varen jo rent faktisk var udført.
Løsning: Dette er allerede udbedret og frigivet den 27. november i FaVa hotfix, ved at vi nu kontrollerer, at der skal findes en bogført lagerleverance med det aktuelle lagerleverancenummer, inden vi sletter dokumentet.

Lokationsfiltrering i disponibeltjek:

Udfordring: Ved import af salgsordrer udefra (for eksempel fra Colect) fik FaVa utilsigtet ikke udført disponibeltjek, da FaVa fik anvendt matrixlinjens lokationskode i stedet for det modtagne lokationsfilter udefra.
Løsning: Dette er allerede udbedret og frigivet den 27. november i FaVa hotfix.

Disponibeltjek tager nu højde for allerede leveret antal på den aktuelle salgsordrelinje:

Udfordring: Der har været en udfordring i de tilfælde, hvor det antal, man indtaster på en salgsordrelinje via salgsmatrix, ikke længere er disponibelt. Udfordringen har været, at FaVa ikke fik taget højde for allerede leverede antal på den pågældende salgsordrelinje.
Løsning: Dette er nu udbedret.

Søgefiltre fra oversigter/lister nedarves forkert til Excel eksport:

Udfordring: Efter opdateringen til BC25 opstod en udfordring i forhold til, at søgefiltre fejlagtigt blev nedarvet til samtlige felter på følgende sider (kort):
- Salgsordre: Eksportér ordren til Excel
- Retail salgsordre: Eksportér ordren til Excel
- Bogf. salgsfaktura: Eksportér faktura til Excel
- Eksportfaktura: Print eksportfaktura
- Købsordre: Eksportér ordren til Excel
- Bogf. købsfaktura: Eksportér faktura til Excel
Info! Udfordringen opstod kun ved søgefiltre og ikke ved filtre sat via ”Filtrér listen efter”!
Løsning: Dette er nu udbedret.

Felterne ”Total” under købsordrelinjer ændret fra Integer til Decimal:

Udfordring: Visning af indhold i felterne "Total antal", "Total udestående antal" og "Total antal modtaget men ikke faktureret" resulterede i en fejlmeddelelse, hvis man havde angivet decimaler i antalsfelterne på købsordrelinjerne.
Løsning: Dette er nu udbedret ved, at vi har ændret felterne fra typen Integer til typen Decimal.

Håndtering af temporære records ift. sletning af Extd. Variant Values:

Udfordring: Vi har en lytter i FaVa, som sletter sortimentsvarianter efter sletning af farver, og som har skabt problemer ift. replikering i LS, da den også blev aktiveret efter sletning af temporære records.
Løsning: Dette er nu udbedret.

Dialogboks bremser afvikling af jobkøpost ved overførsel af ordrer fra Colect:

Udfordring: Når der overføres ordrer fra Colect, kan man undervejs risikere, at jobkøen støder i en fejl, for eksempel hvis en vare er blokeret for salgsordreindtastning. Når den rammer i fejlen, vil den forsøge at slette salgsordren. I FaVa er der dog et tjek på, om der er udestående antal på salgsordren, og hvis det er tilfældet, vises en dialogboks. Udfordringen er, at der naturligvis ikke må vises dialogbokse ved afvikling af jobkøposter.
Løsning: Dette er nu udbedret samtidigt med, at tjekket for udestående antal er flyttet i koden, så det først udføres efter, at der tjekkes for, at status skal være ”Åben”.

FaVa Delogue 1.0.20241210.6

Fixes

Prioriteringsrækkefølgen i ”Delogue feltmapning” er forbedret:

Udfordring: Hidtil har det være sådan, at der ikke blev taget hensyn til prioriteringsrækkefølgen i "Delogue feltmapning", hvis det var angivet på felter af typen "Delogue Style". Med andre ord er prioriteringsrækkefølgen kun blevet respekteret på felter af typen "Custom Field", hvilket har givet den udfordring, at vareskabeloner tilknyttet varekategorikoden ikke blev anvendt, hvis typen var ”Delogue Style”.
Løsning: Dette er nu udbedret.

Delogue rettighedssæt ”XTEFVDDELOGUE BASIC” er udvidet:

Udfordring: Rettighedssættet ”XTEFVDDELOGUE BASIC” manglede rettigheder til ”Tabledata” på nedennævnte tabeller:
- XTEFVDDelogue CustomFldValArch
- XTEFVDDelogue StyleJnlArch
- XTEFVDDelogue Style Sizes
- XTEFVDDelogue Item Variant
- XTEFVDDelogueCareInstructions
- XTEFVDDelogue StyleColorsArch.
- XTEFVDDelogue StyleSizesArch.
- XTEFVDDelogueCareInst. Arch
- XTEFVDDelogue Field Mapping
Løsning: Dette er nu udbedret.


Langsom overførsel af varer med mange varianter fra Delogue Style kladde:

Udfordring: I Delogue Style kladde har der været en udfordring med, at overførsel af varer med mange varianter fra kladden til varekortet tog uforholdsmæssig lang tid.
Løsning: Dette er nu udbedret ved, at overførselstiden er reduceret væsentligt.

Vigtige links med info om nye og planlagte opdateringer

BC:
https://learn.microsoft.com/en-us/dynamics365/business-central/product-news

LS:
https://help.lscentral.lsretail.com/Content/Release-Notes-LS-Central/Release-Notes-LS-Central.htm

Continia:

Document Capture:
https://docs.continia.com/en-us/continia-document-capture/new-and-planned/overview

Document Output
https://docs.continia.com/en-us/continia-document-output/new-and-planned/overview

Expense Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-expense-management/new-and-planned/overview

Payment Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-payment-management/new-and-planned/overview

Collection Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-collection-management/new-and-planned/overview

 

 

English Version

About this release

Released - 10 of December 2024

The release is build on:

  • Microsoft Dynamics 365 Business Central, 25.1 (min. release 24.5)
  • LS Central, 25.1 (min. release 24.5)

FaVa 1.0.20241210.11

Content

Set/Remove Checkmark for Color when adding a Season:
When adding a season to an item, it is now possible to select "Set/Remove Checkmark" for colors. This allows for quicker marking of colors for inclusion in the season, especially when there are many colors associated with the item.

Number of Columns in Sales/Purchase Matrix:

A new field called "No. of Columns on Sales- and Purchase Matrix" has been added under the "Matrix Handling" section in the FaVa Core Setup. By default, this field is set to "12," which matches the number of columns displayed until now. The value can be set to a minimum of "2" and a maximum of "32."


Changing Expected Receipt Date on Purchase Order Lines:

Previously, if "Use FaVa Container Solution" was enabled in the FaVa Core Setup, it was not possible to change the expected receipt date on a purchase order without an associated container via the ETA and ETD fields on the purchase order header. This has now been changed. Even with container solution enabled, the expected receipt date on the purchase order can be modified via the ETA and ETD fields on the header, but only if none of the purchase order lines have a container number assigned.


New feature on the Item Card - Variant by Location:

The "Variant by Location" page, where you can view (and filter) the locations of items in different colors and sizes, can now be accessed via the item list and the item card:- 
In the item list: It is placed in the ribbon under "Related - Availability - Variant by Location"
- On the item card: It is placed in the ribbon under "Related - Availability - Variant by Location"


More information on FaVa Replacement Lines:

Since "FaVa Replacement" can also be used to delete sales order lines with outstanding quantities that cannot be delivered, there was a need to display the "Outstanding Quantity" in the replacement journal. The "Outstanding Quantity" field has therefore been added to the following pages:
- Replacement Lines (XTEFVReplacement Lines)
- Specification (XTEFVReplacementSpec)


More information on Purchase Order Lines and Purchase Lines:

Similar to how we can view the "Whse. Outstanding Qty." on sales order lines based on warehouse shipments, we have now added the corresponding field "Whse. Outstanding Qty. (Base)" on the purchase side based on warehouse receipts to the following pages:- 
- Purchase Order Lines (XTEFVRetail PO Subpage)
- Purchase Lines (Purchase Lines)

Possible to change Location Code on Sales Order Lines with Purchasing Code:

Previously, it was not possible to change the location code on sales order lines that had a purchasing code ("Drop Shipment" or "Special Order") with a quantity entered. Both "Drop Shipment" and "Special Order" are characterized by no availability check being performed in FaVa since a purchase order will be linked 1:1 with the sales order.
We have now made it possible to change the location code on sales order lines with a purchasing code marked as either "Special Order" or "Drop Shipment" even if a quantity is entered on the line. This is allowed only as long as no purchase order line is linked to the sales order line.
Note! If you choose to remove the purchasing code from the sales order line afterward, a notification will appear stating that it is not allowed when a quantity has already been entered on the line!

Fixes

Automatic deletion of Warehouse Shipment after posting:

Issue: If a warehouse shipment encountered an issue during posting, the document was inadvertently deleted without being posted. This caused the sales order to still have outstanding quantities, which meant it could be sent for picking again, even though the physical picking of the item had already been completed.
Solution: This issue was fixed and released in the FaVa hotfix on November 27. The system now verifies the existence of a posted warehouse shipment with the current warehouse shipment number before deleting the document.


Location filtering in Availability Check:

Issue: When importing sales orders from external sources (e.g., Colect), FaVa unintentionally failed to perform availability checks because it used the location code from the matrix line instead of the received external location filter.
Solution: This issue was fixed and released in the FaVa hotfix on November 27.

Availability Check now accounts for quantities already delivered on the current Sales Order Line:

Issue: In cases where the quantity entered on a sales order line via the sales matrix was no longer available, FaVa failed to account for quantities already delivered on the specific sales order line.
Solution: This issue has now been fixed.

Search filters from overviews/lists incorrectly inherited in Excel Export:

Issue: Following the update to BC25, search filters were mistakenly inherited into all fields on the following pages when exporting to Excel:
-
Sales Order: Export Order to Excel
- Retail Sales Order: Export Order to Excel
- Posted Sales Invoice: Export Invoice to Excel
- Export Invoice: Print Export Invoice
- Purchase Order: Export Order to Excel
- Posted Purchase Invoice: Export Invoice to Excel
Note! The issue only occurred with search filters, not with filters set via "Filter list by"!
Solution: This issue has now been fixed.

Fields "Total" in Purchase Order Lines changed from Integer to Decimal:

Issue: Displaying the content in the fields "Quantity Total", "Quantity Outstanding Total" and "Quantity Received Not Invoiced" resulted in an error message if decimal values were entered in the quantity fields on purchase order lines.
Solution: This issue has been fixed by changing the fields from type Integer to type Decimal.

Handling temporary records for deleting Extd. Variant Values:

Issue: FaVa has a subscriber that deletes assortment variants after color deletions. This caused replication issues in LS as it was also triggered after deleting temporary records.
Solution: This issue has now been fixed.

Dialog box interrupts job queue execution when transferring Orders from Colect:

Issue: When transferring orders from Colect, job queue processing could encounter errors, such as when an item was blocked for sales order entry. If an error occurred, the system attempted to delete the sales order. However, in FaVa, there is a check for outstanding quantities on the sales order. If quantities are outstanding, a dialog box is displayed. This was problematic because dialog boxes should not appear during job queue execution.
Solution: This issue has now been fixed. Additionally, the check for outstanding quantities has been moved in the code to execute only after verifying that the status is "Open."

FaVa Delogue 1.0.20241210.6

Content

Priority order in "Delogue Field Mapping" improved:

Issue: Previously, the priority order in "Delogue Field Mapping" was not considered for fields of the type "Delogue Style". In other words, the priority order was only respected for fields of the type "Custom Field". This created a challenge where item templates linked to the item category code were not applied if the type was "Delogue Style".
Solution: This issue has now been fixed. 

Delogue permission set "XTEFVDDELOGUE BASIC" expanded:

Issue: The permission set "XTEFVDDELOGUE BASIC" lacked "Tabledata" permissions for the following tables:
-
XTEFVDDelogue CustomFldValArch
- XTEFVDDelogue StyleJnlArch
- XTEFVDDelogue Style Sizes
- XTEFVDDelogue Item Variant
- XTEFVDDelogueCareInstructions
- XTEFVDDelogue StyleColorsArch
- XTEFVDDelogue StyleSizesArch
- XTEFVDDelogueCareInst. Arch
- XTEFVDDelogue Field Mapping
Solution: This issue has now been fixed.

Slow transfer of items with many variants from Delogue Style Journal:

Issue: In the Delogue Style journal, transferring items with many variants from the journal to the item card took disproportionately long time.
Solution: This issue has now been fixed, significantly reducing the transfer time.

Important links with information about new and planned updates

BC:
https://learn.microsoft.com/en-us/dynamics365/business-central/product-news

LS:
https://help.lscentral.lsretail.com/Content/Release-Notes-LS-Central/Release-Notes-LS-Central.htm

Continia:

Document Capture:
https://docs.continia.com/en-us/continia-document-capture/new-and-planned/overview

Document Output
https://docs.continia.com/en-us/continia-document-output/new-and-planned/overview

Expense Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-expense-management/new-and-planned/overview

Payment Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-payment-management/new-and-planned/overview

Collection Management
https://docs.continia.com/en-us/continia-collection-management/new-and-planned/overview

 

Har du spørgsmål?

Udfyld formularen eller tag fat i din primære konsulent, hvis du har spørgsmål til FaVa Release Notes.